søndag 1. april 2012

Hjertebodens Juleblogg: April

Her er bidraget mitt til Hjertebodens Juleblogg i april.
Denne måneden er utfordringen å lage et telyskort. 
Det er flere ulike måter å lage telyskort på, jeg har laget en tutorial til et kort med plass til fire telys.
Du velger selv hvilken type telyskort du vil lage.
Utstyrsliste til kortet:
kartong, papirbretter, cuttlebug, spellbinder dies, saks og lim.
Du trenger også diverse pynt og evt. motiv til kortet.
Jeg begynner med selve kortet. Kutt kartong i størrelsen 24cm x 11cm
Etterpå bretter jeg på 11cm og 13cm. Under ser dere kortet etter at det er brettet.
Deretter er det tid for å lage esken til telysene inni kortet.
Kutt kartong i str. 16cm x 22cm
På den korteste siden bretter du ved 2cm, 4cm, 12cm og 14cm
Snu deretter arket og brett ved 2cm, 4cm, 12cm og 14cm
Under ser dere brettene på kortet.
 Jeg har tegnet opp med blyant for at strekene på bildet skal vise bedre. 
Finn frem en saks og klipp av hjørnene, slik som det vises på bildet.
Nå er det tid for å lage hull i esken. Jeg bruker en rund spellbinder dies.
 Du kan også bruke andre typer dies  evt tegne en sirkel og klippe denne ut. 
Du trenger ikke cuttlebug til dette.
Under har jeg laget en ramme som jeg skal ha rundt åpningen i telysesken. 
Jeg kutter til en kartongbit slik at den passer i cuttlebuggen. Deretter bruker jeg en sirkel- og en scallop dies og kjører dette gjennom cuttlebuggen.
Du trenger ikke denne ekstra sirkelen, det er kun litt eksta pynt på esken.
Hvor denne skal limes fast, ser du litt lenger ned i innlegget.
Jeg har også valgt å dekke vinduet på kortet mitt med et gjennomsiktig ark. 
Kutt til et gjennomsiktige ark (overlay) slik at det dekker hullet i esken. 
 Jeg limer dobbelsidig tape der det gjennomsiktige arket skal festes.
Du kan også lime fast en gelantinplate dersom du ønsker det.
Så sverter jeg alle kantene med Distress ink, bruker fargen pumice stone.
Sirkelen jeg laget med spellbinders diesen limer jeg fast på fremsiden av esken.
Nå er det tid for å lime esken sammen. Under ser dere hvilke kanter jeg taper.
Esken til innsiden av kortet er ferdig. Det er åpning til telysene øverst.
Nå er det bare å pynte kortet. Under ser dere innsiden på mitt kort. 
Jeg har knyttet fast et bånd rundt telysesken inni kortet
 og limt fast pyntepapir, før jeg tapet fast esken inni kortet.
Baksiden av kortet
Fremsiden av kortet.
Under mønsterarkene på fremsiden og baksiden limer jeg fast et bånd slik at kortet kan knyttes sammen.
Håper du ble inspirert til å lage telyskort

3 kommentarer:

Unknown sa...

Audhild.. STUNNING , thank you for the tutorial and what a lovely card it is so nice well done Hugs Elaine

Anne sa...

Wow, utrooolig nydelig! Elsker fargene og stilen, og det herlige motivet. Leeekkert pyntet. :)

Klem, Anne.

Anonym sa...

whoah this blog is great i love reading your articles. Keep up the good work! You know, many people are hunting around for this info, you can help them greatly.